برند بوک چه کاربردی در دنیای کنونی دارد ؟ برند بوک چه مزیت هایی به همراه دارد ؟ این ها سوالاتی به شمار می روند که بیشتر کاربران با آن ها مواجه بوده و به دنبال دریافت پاسخی مناسب برای آن ها هستند. برند بوک را به عنوان کتابچه برند نیز می شناسند چرا که امروزه کاربردهای بسیاری داشته و در سطح گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. در اینجا این پرسش مطرح می گردد که برند بوک چیست ؟
در پاسخ به این پرسش باید بگوییم برند بوک در واقع یک سند است با استفاده از عناصر مختلف به تشریح و توضیح یک برند می پردازد. این برند بوک ها ویژگی های خاص خود را داشته و لازم است توسط متخصصین خاصی طراحی شوند بنابراین لازم است در این راستا دقت عمل لازم را به کار گرفت. ما در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی کاربردها و اصول طراحی برند بوک پرداخته و به این طریق اطلاعات مفیدی را به شما انتقال دهیم. از شما خواستاریم تا انتها ما را مهمان نگاه های پرفروغ خود کنید.
برند بوک چیست؟
در ابتدای نوشتار خود به طور اجمالی به این پرسش که برند بوک چیست می پردازیم. برند بوک ها به عنوان اسنادی بسیار کاربردی و مهم این قابلیت را دارند تا از عناصر مختلف استفاده نموده و به معرفی برند خاصی بپردازند. طراحی برند بوک ها اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا می تواند بر روی سطح معرفی برند اثرات قابل توجه ای داشته باشد. امروزه مراکز مختلفی در زمینه طراحی برند بوک ها فعالیت دارند که با استفاده از آن ها می توان شرایط بهتری را برای خود رقم زد اما توصیه داریم در انتخاب این مراکز دقت نمایید تا در انتها صاحب یک کتابچه باکیفیت برای معرفی برند خود شوید.
محتوای برند بوک
برند بوک محتوای ویژه ای دارد چرا که طی طراحی آن به سوالات مهمی پاسخ داده می شود. از مهم ترین سوالاتی که در محتوای اصلی برند بوک ها قابل مشاهده هستند می توان به موارد زیر اشاره نمود که هر کدام حاوی اطلاعات مهمی بوده و می توانند دیدگاه های متفاوتی را درباره برند موردنظر پیش روی شما قرار دهند.
- نحوه نگارش درست برند به چه صورت می باشد ؟
- هدف و فلسفه انتخاب نام برند چیست ؟
- برند موردنظر حاوی چه پیامی برای مخاطبین خود است ؟
- استفاده از چه هنرهای تصویری به ایجاد ارتباط موثر با برند کمک می کنند ؟
- لوگوی شرکت لازم است چه طراحی هایی داشته باشد ؟
- استفاده از کدام استراتژی ها برای پیشبرد اهداف برند مناسب تر هستند ؟
- کدام استراتژی ها را باید نادیده گرفت ؟
پاسخ به این پرسش ها اهمیت بسیار بالایی دارد و ضمن پاسخ به آن ها لازم است تمامی اصول طراحی برند بوک در نظر گرفته شوند تا در انتها محتوای ارائه شده بتواند نظر مخاطبین را به خود جلب سازد.
اصول طراحی حرفه ای برند بوک
حال که با ساختار برند بوک ها آشنا شدید قصد داریم تا به بررسی روش طراحی برند بوک بپردازیم. برند بوک را با نام گایدلاین نیز می شناسند و لازم است بدانید روش و اصول خاص خود را دارد. امروزه بیشتر ادارات ، بانک ها ، کمپانی ها و سازمان ها برای معرفی برند و کار خود از طراحی حرفه ای برند بوک استفاده می کنند چرا که با قابلیت هایی که این ابزار دارند می توان سطح شرکت یا سازمان خود را ارتقا داد.
در واقع برند بوک ها مجموعه ای قوانین مشخص شده را اعلام می کنند که مرتبط با هویت بصری برند بوده و ساختار آن را شرح می دهند. برای طراحی برند بوک ها لازم است در گام اول اطلاعات و دیتاهای لازم در اختیار مجریان و طراحان این اسناد قرار گیرند تا این افراد با استفاده از این مجموعه اطلاعات به سوالات مطرح شده پاسخ داده و بهترین طراحی ها را برای معرفی برند شما در نظر گیرند.
از مهم ترین اطلاعاتی که لازم است برای طراحی برند بوک ها به آژانس های دیجیتال مارکتینگ ارائه نمایید می توان به رنگ سازمانی یا رنگ شرکتی ، محل قرارگیری لوگو برند ، اندازه لوگو ، فونت های قابل استفاده ، نحوه چیدمان کاتالوگ ها ، استانداردهای لوگو در فضاهای مثبت و منفی ، تابلوهای نمایندگی ، چکونگی طراحی تبلیغات محیطی و … اشاره نمود که بهتر است در راستای ارائه آن ها دقت عمل لازم را به کار گیرید تا در انتها صاحب برند بوکی کاملا مطابق با اهداف شرکت یا سازمان خود شوید.
بخش های اصلی برند بوک ها جهت طراحی
از مهم ترین نکاتی که لازم است در طراحی برند بوک ها در نظر گیرید بررسی بخش های مختلف این ابزارهای کاربردی است. این بخش ها به شرح زیر بوده و هرکدام ویژگی ها و مزیت های خاص خود را دارند.
- معرفی نام برند
- دستورالعمل های گرافیکی و بصری برند
- دستورالعمل های ارتباطی برند
معرفی نام برند
این بخش از برند بوک ها نشان دهنده ماموریت و اهداف برند ، مخاطبان و بازارهای هدف است که نقش بسیار موثری در جذب مخاطبین دارد. محتواهایی که برای این بخش در نظر گرفته می شوند می توانند برحسب اهداف شما طولانی یا کوتاه باشند بنابراین نمی توان در این راستا نظر قطعی داد.
دستورالعمل های گرافیکی و بصری برند
بروشور ها، لوگو ، رنگ ، تایپوگرافی ، عکاسی و … این بخش از برند بوک را به خود اختصاص می دهند که امروزه طراحی های بسیار زیبایی برای آن ها خلق می شوند.
دستورالعمل های ارتباطی برند
دستورالعمل های ارتباطی برند موارد مختلفی را شامل می شوند که از مهم ترین آن ها می توان گزینه های زیر را نام برد.
- زبان ها که با استفاده از آن ها می توان بازاریابی برند را به خوبی انجام داده و به برندینگ شدن شرکت یا سازمان کمک های شایانی نمود
- قالب بندی ها که کاربردهای بی نظیر خود زمان ها ، عناوین ، اعداد و حروف مختلفی را در بر می گیرند
- قابلیت خواندن که در واقع اشاره به روان بودن محتواها دارد
- سبک محتواها که اشاره به فنی یا غیرفنی بودن آن ها دارد
- تن صدا که شامل منطقی ، احساسی ، صمیمی ، طنز ، جدی و … می شود
- ایمیل که در واقع ایمیل و شماره تماس شرکت یا سازمان را شامل می شود
- معرفی رسانه های اجتماعی برند و اهداف آن ها
نظر خود را به اشتراک بگذارید