سئوکار چه کسی است؟ چگونه سئوکار شویم؟

سئوکار چه کسی است؟ چگونه سئوکار شویم؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه | آخرین بروزرسانی : 1402/06/19

امروزه رقابت در زمینه کسب و کار آنلاین و دیجیتال مارکتینگ به قدری افزایش یافته است که تمامی افراد فعال در این زمینه به دنبال راهی برای پیشرفت و افزایش درآمد خود هستند. راهکارهای مختلفی برای پیشی گرفتن از رقبا وجود دارد. یکی از این راهکارها بهینه سازی وب سایت است. سئو یا بهینه سازی وب سایت روشی است که به منظور بالا بردن رتبه سایت و افزایش بازدید و جذب مشتری انجام می‌شود. به همین دلیل یک وب سایت خود باید توسط یک سئو کار حرفه‌ای ارزیابی و بهینه شود. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم چگونه می‌توانیم سئو کار شویم؟

سئو چیست؟

هر سایت وب توسط موتورهای جستجو ارزیابی می‌شود و موتورهای جستجو با استفاده از الگوریتم‌های مختلف عملکرد سایت را مورد بررسی قرار می‌دهند و برای این که یک سایت در نتایج اولیه جستجو قرار بگیرد بایستی امتیاز بالایی کسب کند. یک سایت باید مطابق با الگوریتم‌های گوگل بهینه سازی شود تا بتواند بهترین رتبه را به دست آورد. به این کار سئو می‌گویند. سئو سایت بهینه سازی بخش‌های مختلف یک سایت را شامل می‌شود. بهبود محتوای متنی و استفاده صحیح از کلمات کلیدی، استفاده از لینک‌های داخلی و بک لینک‌های معتبر از جمله عواملی هستند که در بهینه سازی یک وب سایت نقش موثری دارند.

سئو کار کیست؟

همانطور که گفتیم موتورهای جستجو بر اساس الگوریتم‌های گوگل یک سایت را بررسی می‌کنند و بر اساس نتیجه آنالیزهای انجام شده به سایت امتیاز می‌دهند. این امتیاز رتبه سایت و جایگاه آن را در نتایج جستجوی گوگل مشخص می‌کند. فردی که با این الگوریتم‌ها آشنایی دارد و با قوانین و اصول سئو آشنایی دارد و یک سایت را در جهت رسیدن به بهترین رتبه بروزرسانی می‌کند، سئو کار نامیده می‌شود.

سئو کار در بالا بردن میزان موفقیت یک کسب و کار و افزایش درآمد سایت نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. وقتی سایت در نتایج اولیه گوگل قرار بگیرد، نرخ کلیک بالاتری خواهد داشت. کاربران معمولا ترجیح می‌دهند ابتدا از اولین نتایج گوگل بازدید کنند و معمولا در اولین صفحه و در 5 الی 6 نتیجه اول آنچه که مد نظرشان بوده را پیدا می‌کنند. بنابراین رقابت بزرگی میان کسب و کارها وجود دارد. هر یک از کارفرمایان در تلاش است که بالاترین جایگاه را در گوگل به دست آورد.

چگونه می‌توانیم یک سئو کار حرفه‌ای شویم؟

برای این که بتوانیم سئو را بیاموزیم و در این زمینه به صورت حرفه‌ای فعالیت خود را آغاز کنیم باید چند اصل مهم را پشت سر گذاشته و با چند تکنیک مهم آشنا شویم:

با عملکرد موتورهای جستجوگر گوگل آشنا شوید

یک سئو کار حرفه‌ای با نحوه کار موتورهای جستجوگر و الگوریتم‌های آنها به خوبی آشنا است و می‌داند که هر الگوریتم چه معیارهایی را ارزیابی می‌کند. به طور کلی عملکرد موتورهای جستجوگر به سه روش انجام می‌شود:

  • خزیدن یا Crawl

موتورهای جستجوگر دارای ربات‌های خزنده‌ای هستند که در وب سایت می‌خزند و تمامی اطلاعات و هر آنچه که در سایت وجود دارد را بررسی می‌کنند. ربات‌های خزنده گوگل وارد وب سایت می‌شوند و سپس از محتوای متنی گرفته تا تصویر و ویدیو و هر داده دیگری که در وب سایت است را کنترل کرده و کیفیت آنها را ارزیابی می‌کند. اگر در سایت لینکی وجود داشته باشد توسط خزنده‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص شود که آیا لینک فعال است یا خیر. بدین ترتیب تمام بخش‌های مختلف وب سایت بررسی می‌شود.

 

Crawl یا خزش در سئو

 

  • مرتب کردن یا Index

خزنده‌های گوگل پس از بررسی اطلاعات وب سایت، آنها را ذخیره کرده و مرتب سازی می‌کنند. پس از این که اطلاعات ایندکس شد، در لیست سایت‌های موجود در نتایج گوگل قرار می‌گیرد. هر صفحه از سایت متناسب با موضوع و محتوای موجود در آن در یک لیست مرتبط قرار داده می‌شود.

  • رتبه بندی

پس از اینکه هر سایت توسط ربات‌های خزنده در لیست مربوطه قرار گرفت، توسط موتورهای جستجوگر مورد ارزیابی قرار گرفته و سایت‌ها بر اساس میزان ارتباط با موضوع مورد نظر رتبه بندی می‌شوند. در این بخش مشخص می‌شود که سایت‌ها با چه ترتیبی در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوند.

مفاهیم اولیه سئو را یاد بگیرید

برای یادگیری سئو و تبدیل شدن به یک سئو کار حرفه‌ای باید با چند اصل مهم سئو آشنا شوید.

  • کلمات کلیدی

یکی از مهمترین مسائلی که در سئو مطرح می‌شود، انتخاب کلمه کلیدی مناسب است. کلمه کلیدی همان عبارت و واژه‌ای است که کاربر در موتور جستجو تایپ می‌کند و می‌خواهد درباره آن اطلاعاتی به دست آورد. ربات‌های خزنده بر اساس کلمات کلیدی صفحات سایت را دسته بندی می‌کنند و رتبه بندی سایت نیز بر اساس میزان ارتباط کلمه کلیدی با محتوای سایت انجام می‌شود. برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب می‌توان از ابزارهای رایگان گوگل استفاده کرد. یک سئو کار بایستی نحوه کار با این ابزارها و بافتن کلمه کلیدی را به خوبی بداند.

  • لینک سازی

لینک سازی به دو صورت انجام می‌شود. لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی. در لینک سازی داخلی، لینک‌ها کاربر را به سایر صفحات سایت هدایت می‌کنند. اما در لینک سازی خارجی کاربر به سایت‌های دیگر و از سایت‌های دیگر به سایت شما لینک داده می‌شود. هر قدر تعداد پیمایش کاربر با استفاده از لینک‌ها بیشتر باشد، رتبه وب سایت شما افزایش خواهد یافت. استفاده از لینک‌های غیر واقعی به زیان سایت شما خواهد بود و سایت شما توسط گوگل جریمه خواهد شد. یکی از وظایف سئو کار شناسایی لینک‌های خراب و حذف یا بروزرسانی آنها است.

  • سئو محتوا

بهینه سازی محتوا شامل استفاده از کلمات کلیدی به تعداد مناسب در محتوای متنی، استفاده از تصاویر مرتبط با توضیحات مناسب و از این قبیل مسائل می‌باشد. توضیحات متا و استفاده از عناوین مرتبط و مرتبط با موضوع صفحه به سئو محتوا مربوط می‌شود که در افزایش امتیاز سایت نقش بسیار مهمی دارد.

 

سئوی محتوا

 

  • بازاریابی

استفاده از تکنیک‌های بازاریابی برای جذب مشتری و ایجاد حس اعتماد در کاربران از دیگر اصول سئو است. در واقع می‌توان گفت بازاریابی محتوا کامل کننده سئو است و بر نتیجه سئو سایت تاثیر دارد. با استفاده از بازاریابی محتوا در کنار سئو می‌توان از رقبا پیشی گرفت و میزان رضایت کاربران را افزایش داد.

 

بازاریابی در سئو

 

  • سئو تکنیکال

مواردی از قبیل افزایش سرعت بارگذاری سایت و هر آنچه در عملکرد سایت تاثیر مثبتی دارد به سئو تکنیکال مربوط می‌شود. هرچقدر سایت شما عملکرد بهتری داشته باشد از نظر ربات‌های خزنده و کاربران مورد تائید قرار خواهد گرفت و در نتیجه رتبه سایت نیز بالاتر خواهد رفت.

 

سئو تکنیکال یا فنی

 

با ابزارهای سئو آشنا شوید

ابزارهای بسیاری در اینترنت وجود دارند که در بهینه سازی سایت و بهبود عملکرد آن موثر هستند. برخی از این ابزارها به سئو کار کمک می‌کنند تا کلمات کلیدی مرتبط و مناسب را بیابند. برخی دیگر عملکرد وب سایت را آنالیز می‌کنند و ایرادات کلی وب سایت و هر آنچه که باعث افت رتبه سایت می‌شود را به سئو کار نشان می‌دهند. برخی از این ابزارهای راهکارهای موثری را در جهت رفع ایرادات سایت ارائه می‌دهند تا سئو کار بتواند با بروزرسانی سایت، رتبه سایت را به حد مطلوبی برساند. آشنایی و استفاده از این ابزارها یکی از مهمترین بخش‌های آموزش سئو است.

عملکرد وب سایت‌های بزرگ و موفق را بررسی کنید

یک اصل دیگر در آموزش سئو، رصد کردن و بررسی عملکرد سایت‌های رقیب و سایت‌ها موفق است. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای موجود در گوگل سایت‌های مختلف را آنالیز کنید. این ابزارها اطلاعات بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید آنها را با اطلاعات سایت خود مقایسه کرده و ایرادات سایت خود را پیدا کنید. با الهام گرفتن از سایت‌های حرفه‌ای و بزرگ می‌توان عملکرد وب سایت را بهبود بخشید و رتبه آن را بالا برد.

 

آنالیز سایت های موفق در سئو

 

همواره اطلاعات خود را بروزرسانی کنید

برای این که یک سئو کار حرفه‌ای شوید باید با مفاهیم پایه آشنا شوید. اصول اولیه طراحی سایت و کار با وردپرس و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا را بیاموزید. سپس با ابزارهای مختلف سئو و آنالیز سایت آشنا شوید و بارها و بارها از آنها استفاده کرده و خوب تمرین کنید. فراموش نکنید، برای حرفه‌ای شدن در هر کار باید پشتکار و تمرین داشته باشید. مطالب مرتبط با سئو را مطالعه کنید. دانش خود را بروز نگه دارید و از افراد کاردان و حرفه‌ای راهنمایی بخواهید. آژانس دیجیتال مارکتینگ نتین در این زمینه در کنار شما خواهد بود. شما می‌توانید از طریق بخش نظرات با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

برچسب‌ها: بدون برچسب

نظر خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *