اصول طراحی گرافیکی وب سایت

اصول طراحی گرافیک وب سایت

زمان مطالعه : 8 دقیقه | آخرین بروزرسانی : 1402/08/16

امروزه تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ و بسیاری از شرکت‌ها برای ارتقای فعالیت و افزایش درآمد خود اقدام به ساخت و راه اندازی وب سایت می‌نمایند. به صورتی که وقتی شما یک کلمه کلیدی خاص را در مرورگر خود جستجو می‌کنید ده‌ها سایت برای شما نمایش داده می‌شود که محتوای آن مربوط به کلمه کلیدی مورد نظرتان است. تعداد این وب سایت‌ها روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود. یکی از مواردی که باعث می‌شود یک سایت در دنیای اینترنت پیشرفت کند و مورد پسند کاربران واقع شود، طراحی خوب و خلاقانه است.

طراحی وب اصول خاص خود را دارد که اگر به درستی رعایت نشود موجب شکست وب سایت خواهد شد. با رعایت چند نکته ساده می‌توان یک وب سایت را به بالاترین رتبه رساند و نظر کاربران را به سمت آن جلب نمود. علاوه بر رعایت اصول طراحی، به کار گیری استعداد و خلاقیت نیز در موفق بودن یک وب سایت نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. طراحی گرافیکی وب سایت نیز همانند طراحی وب از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی شما یک مغازه را راه اندازی می‌کنید، علاوه بر این که چه چیزی می‌فروشید و چه خدماتی ارائه می‌دهید، مهم است که دکور داخلی مغازه خود را به چه صورت طراحی کرده‌اید. طراحی ویترین‌ها و شیوه چیدمان داخلی مغازه در جذب مشتری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

اصول طراحی گرافیکی وب سایت

طراحی گرافیکی وب سایت شامل طراحی تصاویر و نمودارها و ایجاد یک طرح گرافیکی برای جذاب‌تر کردن محیط وب سایت است. طراح گرافیک وب سایت با استفاده از چیدمان درست و مناسب فاکتورهای مختلف در داخل وب سایت و ایجاد یک چارچوب اصولی کمک می‌کنند تا یک وب سایت از نظر بصری زیبا و کاربر پسند باشد. رعایت اصولی مانند اندازه تصاویر، نوع و سایر قلم‌ها، تغییر رنگ و … هر یک در طراحی گرافیک وب سایت باید به درستی رعایت شوند.

استفاده از محتوای گرافیکی

اگر محتوای یک سایت نتواند نظر کاربران را به خود جلب کند، یک طراحی خوب و جذاب قطعا در جذب کاربر و ترغیب نمودن آن برای دنبال کردن مطالب وب سایت موثر خواهد بود. با تولید چند محتوای گرافیکی جذاب می‌توان تعداد کاربران را بیشتر از قبل کرد و ترافیک سایت را بالا برد. از مهمترین و موثر‌ترین محتواهای گرافیکی که موجب جذاب‌تر شدن سایت می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تصویر

استفاده از تصاویر جذاب و باکیفیت در جذب کاربر نقش بسیار مهمی دارد. تصاویر بایستی با موضوع صفحه و محتوای متنی آن همخوانی داشته باشد.

 

استفاده از تصاویر در اصول طراحی گرافیک وب‌سایت

 

  • نمودار

از دیگر محتوای گرافیکی مناسب برای جلب نظر کاربر، استفاده از نمودارهای بصری و متنوع است. نمودارهای عددی و بصری اطلاعات مفید و مختصری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و کاربر برای دنبال کردن آن اشتیاق بیشتری دارد تا این که بخواهد یک مقاله طولانی را مطالعه کند.

 

استفاده از نمودار در اصول طراحی گرافیک وب‌سایت

 

  • عکس نوشته و اینفوگرافیک

استفاده از عکس نوشته و اینفوگرافیک موجب می‌شود تا کاربر بتواند با نگاه کردن بر عکس، به یک نتیجه کلی دست پیدا کند. عکس نوشته‌ها جذاب‌تر از یک نوشته بدون تصویر هستند و اینفوگراف‌ها نیز اطلاعات مفید را در قالب طرح‌های گرافیکی جذاب در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

 

تاثیر اینفوگرافیک در اصول طراحی گرافیک وب‌سایت

 

  • موشن گرافیک

استفاده از انیمیشن‌های کوتاه و اطلاع رسان از دیگر محتوای گرافیکی است که موجب جذب کاربر و بالا رفتن نرخ کلیک یک سایت می‌شود. استفاده از تصاویر متحرک جذاب و اطلاع رسان می‌توان هر آنچه که باید نوشته شود را در چند ثانیه به کاربر معرفی کرد.

 

استفاده از موشن گرافیک در اصول طراحی گرافیک وب‌سایت

 

استفاده درست از رنگ‌ها

رنگ‌ها به عنوان یک فاکتور مهم در جلب نظر کاربر در طراحی سایت مورد توجه قرار می‌گیرد. استفاده درست از رنگ‌ها و ایجاد تعدل میان رنگ‌های به کار رفته در طراحی وب سایت موجب می‌شود که یک سایت از نظر کاربر خوب و حرفه‌ای جلوه کند. اگر ترکیب رنگ‌ها به درستی رعایت نشوند، کاربر حس خوبی را از آن وب سایت دریافت نخواهد کرد و نرخ پرش سایت بالا رفته و در نتیجه رتبه سایت با افت شدیدی مواجه خواهد شد. استفاده از رنگ‌های متضاد و رنگ‌های شفاف و واضح می‌تواند به زیباتر شدن جلوه بصری یک سایت کمک بزرگی کند.

 

تاثیر استفاده صحیح از رنگ ها در اصول طراحی گرافیک وب‌سایت

 

اندازه درست تصاویر در وب سایت

مسلما تماشای یک تصویر بی‌کیفیت برای کاربد جذابیت چندانی نخواهد داشت. هر قدر تصویر وضوح بیشتری داشته باشد و رنگ‌های جذابی در آن به کار رفته باشد، نظر کاربران را بیشتر به خود جلب خواهد کرد. استفاده از تصاویر و انتخاب اندازه آن نیز اصول خاص خود را دارد که باید از سوی طراح گرافیک وب سایت رعایت شود. استفاده از تصویر در وب سایت قانون خاص خود را دارد. حجم تصویر باید کم باشد تا سرعت سایت را کم نکند، کم بودن حجم تصویر به این معنی نیست که از تصاویر بی‌کیفیت استفاده شود. تا جایی که بر کیفیت تصویر تاثیر نداشته باشد باید حجم تصویر را کاهش داد. اگر از تصاویر بزرگ استفاده شود، سرعت سایت کاهش می‌یابد و این مساله برای کاربران به هیچ وجه خوشایند نخواهد بود.

 

تاثیر استفاده از تصاویر مناسب و بهینه در اصول طراحی گرافیک وب‌سایت

 

فونت

از دیگر اصولی که در طراحی گرافیک وب سایت باید رعایت شود، استفاده از فونت مناسب و جذاب است. معمولا در طراحی وب سایت از چند فونت محدود می‌توان استفاده کرد. بهتر است فونتی را انتخاب کنید که خواندن آن برای کاربر ساده و جذاب باشد. فونت‌های در هم پیچیده و سخت موجب می‌شود تا کاربر میل و رغبتی برای خواندن متون نداشته باشد و خیلی سریع از سایت خارج شود. برای وب سایت خود یک فونت اصلی انتخاب کنید و تمام صفحات را با استفاده از همان فونت طراحی کنید.

 

استفاده از فونت مناسب در اصول طراحی گرافیک وب‌سایت

 

دستورالعمل‌های طراحی گرافیک وب سایت

برای این که سایت شما مورد توجه کاربران قرار گیرد باید اصول طراحی گرافیکی وب سایت را به درستی رعایت کنید و وب سایت خود را بر اساس استانداردهای موجود راه اندازی نمائید. طراحی سایت و بخش‌های مختلف آن در جلب رضایت کاربر از فضای وب سایت بسیار موثر است. اگر می‌خواهید وب سایت خوب و حرفه‌ای طراحی کنید چند دستورالعمل مهم را رعایت کنید:

  • برای وب سایت خود هدف تعیین کنید

با تعیین هدف برای وب سایت می‌توانید تصمیم بگیرید که برای طراحی گرافیک کدام بخش از سایت وقت و انرژی بیشتری صرف کنید. اگر شما یک سایت فروشگاهی دارید باید در قسمت تبلیغات و معرفی محصول بیشتر از سایر بخش‌ها خلاقیت به خرج دهید. طراحی یک وب سایت فروشگاهی با طراحی یک وب سایت شرکتی بسیار با یکدیگر متفاوت است و نحوه استفاده از طرح‌های گرافیکی و رنگ‌ها در هر یک باید با زمینه فعالیت شغلی آن وب سایت متناسب باشد.

 

تعیین اهداف طراحی در اصول طراحی گرافیک وب‌سایت

 

  • همه توضیحات و تصاویر را به صورت واضح در اختیار کاربر قرار دهید

با ارائه توضیحات کامل در مورد خدمات، محصولات و … و استفاده از تصاویر واضح می‌توان تصمیم گیری برای کاربر را ساده‌تر کرد و کاربر بدون فکر کردن زیاد می‌تواند با خیالی آسوده و مطمئن محصول یا خدمت مورد نظر را انتخاب کند. در متن از عنوان‌هایی مانند مزایا و معایب و … استفاده کنید تا انتخاب را برای کاربران راحت کنید. برای کاربر این امکان را فراهم کنید تا بتواند از طریق سایت شما چندین محصول را با هم مقایسه کند و از میان آنها بهترین را انتخاب نماید.

  • کاربران را درگیر مراحل ثبت نام نکنید

برای این که یک کاربر در وب سایت شما گشتی بزند و از محصولات و یا خدمات دیدن کند، نیازی نیست که حتما مراحل ثبت نام را پشت سر بگذارد و لیستی از اطلاعات را کامل کند. بهتر است به کاربران اجازه دهید تا با خیالی آسوده در وب سایت شما بگردند و محصولات مورد نظرشان را با خیالی آسوده انتخاب کنند، پس از اتمام این مراحل و با قطعی شدن خرید، حال نوبت به آن می‌رسد که از او بخواهید در سایت شما ثبت نام کند و یک حساب کاربری برای خود ایجاد کند. برای ساختن حساب کاربری نیز توصیه می‌شود کاربر را کلافه نکنید، تنها یک شماره تماس و یا ایمیل برای ثبت نام کافی خواهد بود. باقی اطلاعات را به اختیار خود او بگذارید تا هر وقت که مایل بود سایر اطلاعات حساب کاربری خود را کامل کند.

اهمیت طراحی گرافیکی وب سایت در دیجیتال مارکتینگ

اگر نتوانید وب سایت خود را به صورتی جذاب و کاربر پسند طراحی کنید، فرصت بزرگی را از دست خواهید داد. شما با صرف انرژی برای طراحی گرافیکی حرفه‌ای و اصولی وب سایت خود، برای موفقیت و افزایش درآمد کسب و کارتان سرمایه گذاری کرده‌اید. بنابراین در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نکنید. یکی از بهترین روش‌های تعامل با مشتریان و ایجاد رضایت در آنها، استفاده از طراحی جذاب و تصاویر مرتبط است.

برای وب سایت خود یک سبک طراحی منحصر به فرد انتخاب کنید و طرح مورد نظرتان را همانند یک امضا برای برندتان به کاربران معرفی کنید. از رنگ‌های جذاب و تصاویر زیبا استفاده کنید. چیدمان متون و سایر محتواها را بر اساس یک نظم و قاعده مشخص اجرا کنید. سعی کنید از جملات تاثیر گذار و کوتاه استفاده کنید تا حوصله کاربر از گشت زدن در وب سایت شما سر نرود. امروزه استفاده از طراحی گرافیک وب سایت به عنوان یک عامل برای افزایش درآمد و فروش به یک ضرورت غیر قابل انکار تبدیل شده است. طراحی گرافیک بر جذب مشتری و توسعه کسب و کار تاثیر بسیاری دارد.

برچسب‌ها: بدون برچسب

نظر خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *