زمان مطالعه : 8 دقیقه | آخرین بروزرسانی : 1402/04/04
اگر شما نیز قصد دارید با سئو آشنا شوید و وب سایت خود را بهینه سازی کنید، باید اول با اصطلاحات رایج سئو آشنا شوید. با استفاده از سئو شما میتوانید رتبه سایت خود را بالا برده و صفحات آن را در نتایج اولیه گوگل به نمایش بگذارید. به همین دلیل باید درباره سئو کمی دقیقتر و جدیتر عمل کنید و با اصول سئو و تمام اصطلاحات سئو آشنا شوید. این اصطلاحات در دورههای آموزشی سئو بسیار به کار برده میشوند. در این مقاله بخشی از مهمترین اصطلاحات سئو را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
لیست اصطلاحات سئو :
- الگوریتم های گوگل
- بک لینک
- سئو کلاه سیاه
- نرخ کلیک یا CTR
- لینک داخلی
- قدرت لینک یا Link Juice
- نشانه گذاری اسکیما (Schema)
- رتبه صفحه یا Page Rank
- SERP
- سئو کلاه سفید
- انکر تکست (Anchor Text)
- کلمات کلیدی
- کراول (Crawl)
- متا دیسکریپشن
- نوفالو (Nofollow)
- نقشه سایت (Site Map)
- Bounce Rate
الگوریتم های گوگل
شاید این نام را زیاد شنیده باشید، الگوریتمهای گوگل در حقیقت رتبه صفحات سایت را مشخص میکنند و آنها هستند که تعیین میکنند هر صفحه از وب سایت بر اساس کلمه کلیدی مورد نظر در نتایج جستجو نمایش داده شود. اگر رتبه یک سایت بالا باشد، سایت در نتایج اولیه جستجو نمایان خواهد شد. این رتبه و سئو سایت است که موجب میشود سایت از نظر الگوریتمهای گوگل موفق بوده و در نتایج اول قرار بگیرد. الگوریتمهای گوگل عوامل بسیاری را بررسی میکنند و بر اساس نتیجه به دست آمده تشخیص میدهند که یک سایت موفق و کاربرپسند است یا خیر.
بک لینک
به مجموعهای از لینکهای ورودی که از سایتهای دیگر به سایت شما وارد میشوند، بک لینک گفته میشوند. بک لینکها در بالا رفتن نرخ بازدید سایت شما تاثیر دارند و یکی از ترفندهای سئو برای بالا بردن رتبه سایت محسوب میشوند.
سئو کلاه سیاه
برخی از افراد برای بالا بردن رتبه سایت از روشهای نامعتبر استفاده میکنند تا الگوریتمهای گوگل را دو زده و جایگاه سایت خود را ارتقا دهند. به عنوان مثال برخی از طراحان سایت به جای ایجاد بک لینکهای واقعی با خرید بک لینکهای فیک، سعی میکند ظاهر سایت را اصولی جلوه دهند، همچنین با استفاده از ایجاد نوشتههایی به رنگ سفید در صفحه و گنجاندن حجم بالایی از کلمات کلیدی در آنها تلاش میکنند تا رتبه سایت را بالا برده و در نتایج اول قرار بگیرند. اما این راهکارها همیشگی نیستند و برای مدت محدودی میتوان از آنها استفاده کرد. اگر این روش توسط الگوریتمهای گوگل شناسایی شود، سایت جریمه میشود و سایت شما در لیست سیاه قرار میگیرد.
نرخ کلیک یا CTR
از دیگر اصطلاحات سئو نرخ کلیک سایت است، تعداد دفعات قرار گرفتن سایت در نتایج جستجو و تعداد دفعاتی که کاربران وارد سایت میشوند را نرخ کلیک سایت یا Click Through Rate میگویند. هر قدر نرخ کلیک یک سایت بیشتر باشد، این سایت از نظر الگوریتمهای گوگل مفید و موفق است.
لینک داخلی
لینکهایی که درون سایت قرار دارند و کاربران را به بخشهای مختلف سایت هدایت میکنند، لینک داخلی میگویند.
قدرت لینک یا Link Juice
هر قدر دامنه وب سایت و خود سایت معتبرتر باشند، لینکهایی که به سایتهای دیگر ارسال میشوند قدرت بیشتری دارند. موتورهای جستجو و الگوریتمهای گوگل این لینکها را تجزیه و تحلیل نموده و بر اساس تعداد و کیفیت آنها جایگاه سایت را در نتایج گوگل مشخص میکنند.
نشانه گذاری اسکیما (Schema)
یکی از مواردی که به موتورهای جستجوی و خزندههای گوگل کمک میکند تا اطلاعات بیشتری در مورد سایت به دست آورند، نشانه گذاری اسکیما گفته میشود. با استفاده از چند کد میتوان بخشهای مختلفی از سایت را نشانه گذاری کرد تا موتورهای جستجو راحتها بتوانند به بخشهای مختلف سایت دسترسی داشته باشند و در مدت زمان کوتاهتری اطلاعات لازم را به دست آورند.
رتبه صفحه یا Page Rank
امتیازی که توسط الگوریتمهای گوگل به یک سایت تعلق میگیرد، رتبه آن سایت نامیده میشود. هر قدر این امتیاز بیشتر باشد، سایت دارای رتبه بالاتر بوده و در نتایج اول موتورهای جستجو نمایش داده میشود. معیار امتیاز دهی و الگوریتمهای گوگل به طور پیوسته در حال تغییر هستند، به همین دلیل سئوکاران باید با الگوریتمهای جدید گوگل آشنا باشند تا بتوانند بر اساس معیارهای آن رتبه سایت خود را بالا ببرند.
SERP
لیستی که در صفحات گوگل نمایش داده میشوند، Search Engine Result Pages یا SERP نامیده میشوند. در هر صفحه معمولا 10 صفحه نمایش داده میشود. اگر سایت شما در صفحه اول و در نتایج بالاتر قرار داشته باشد نشان دهنده این است که سئوی سایت شما به درستی رعایت شده است.
سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید بر خلاف سئو کلاه سیاه از روشهایی اصولی و معتبر استفاده میکند تا نتایج بهتری را از موتورهای جستجو دریافت کند. در روش سئو کلاه سفید از تکنیکهای تائید شده و قابل قبول استفاده میشود و رتبه سایت برای طولانی مدت حفظ میشود. اضافه کردن لینکهای حقیقی و استفاده از بک لینکهای درست و واقعی از جمله کارهایی است که در سئو کلاه سفید انجام میشود.
انکر تکست (Anchor Text)
متنی در وب سایت که قابلیت کلیک داشته باشد و بتوان با استفاده از ان به صفحات دیگر لینک داد و یا کاربر را به سایتی دیگر با دامنه متفاوت هدایت کرد، انکر تکست گفته میشود. این متنها معمولا با یک رنگ دیگر نمایش داده میشوند و امکان کلیک کردن بر روی آنها وجود دارد. معمولا از کلمات کلیدی برای ایجاد انکر تکست استفاده میشود و به صفحات مرتبط با آن کلمه لینک دهی میشود.
کلمات کلیدی
یکی از مهمترین و کاربردیترین اصطلاحات سئو، کلمه کلیدی است. اگر شما درباره سئو مطالعه کنید حتما با این عبارت مواجه میشوید. کلمه کلیدی به کلماتی گفته میشود که مرتبط با موضوع صفحه است و محتوا و هر گونه تصویر یا ویدیویی که در این صفحه وجود دارد با همین کلمه کلیدی مرتبط است. کلمات کلیدی باید به تعداد مناسب و استاندارد در محتوا استفاده شود. استفاده اگر کلمات کلیدی بیشتر از تعداد استاندارد استفاده شود از سوی الگوریتمهای گوگل قابل قبول نخواهد بود و موجب میشود رتبه سایت پائین بیاید.
کرال (Crawl)
کرال به معنی خزیدن است و به عمل خزش موتورهای جستجوگر گوگل در وب سایت و یافتن اطلاعات مورد نظر اطلاق میشود. جستجوگرهای گوگل یا همان خزندهها با خزیدن در میان محتوای سایت، لینکها و … عملکرد یک سایت را ارزیابی میکنند.
متا دیسکریپشن
توضیحات متا یا متا دیسکریپشن از جمله اصطلاحات سئو است. منظور از توضیحات متا همان نوشتهای است که در زمان جستجوی یک کلمه کلیدی در زیر صفحات پیشنهادی مشاهده میکنید. این توضیحات معمولا بین 140 تا 160 کاراکتر هستند و توضیح مختصری درباره محتوای صفحه را در اختیار کاربر قرار میدهند. این توضیحات به موتورهای جستجوگر کمک میکند تا اطلاعاتی درباره سایت به دست آورد، زیرا در توضیحات متا از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای همان صفحه استفاده میشود.
نوفالو (Nofollow)
اگر در سایت لینک یا لینکهایی وجود داشته باشد که به هیچ صفحهای متصل نباشد و کاربر با کلیک بر روی آن هیچ اتفاقی رخ ندهد و یا به صفحه سفید هدایت شود، این لینک نوفالو محسوب میشود و اعتباری برای سایت نخواهد داشت. اگر موتورهای جستجو با این لینکها مواجه شوند، قطعا نتیجه مطلوبی برای سایت نخواهند داشت و رتبه سایت افت میکند. سئوکار این لینکها را شناسایی کرده و آنها را اصلاح یا حذف میکند.
نقشه سایت (Site Map)
نقشه سایت یا سایت مپ لیستی از تمام اطلاعات و محتوای سایت در اختیار موتورهای جستجوگر قرار میدهد و به آنها کمک میکند تا اطلاعات مورد نظر را در کوتاهترین زمان ممکن به دست آورند. نقشه سایت به صورت یک فایل XML و یا لیستی از لینکهای موجود در سایت ایجاد میشود و به کاربران و خزندههای گوگل کمک میکند تا به دادههای موجود در سایت دسترسی داشته باشند.
Bounce Rate
این آمار نشان دهنده این است که کاربران چه مدت زمان در سایت میمانند و بدون بازدید از سایر صفحات یا مطالعه محتوای صفحه از سایت خارج میشوند. هر قدر این مقدار کمتر باشد، نشان دهنده این است که محتوای صفحه برای کاربر مفید بوده و کاربر زمانی را برای مطالعه محتوا و بازدید از سایت سپری کرده است. اگر این عدد بالا برود، بر رتبه سایت تاثیر منفی خواهد گذاشت.
در این مقاله رایجترین اصطلاحات سئو را معرفی نمودیم. اگر شما نیز قصد دارید در دورههای آموزشی سئو شرکت کنید، بهتر است با این اصطلاحات آشنا شوید. با اطلاع از اصطلاحات سئو میتوانید در دورههای مجازی آموزش سئو شرکت نموده و سایت خود را بهینه سازی کنید. با بهینه سازی سایت و رعایت اصول سئو، رتبه سایت خود را بالا برده و کسب و کار خود را رونق دهید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
نظر خود را به اشتراک بگذارید