لوگو تصویری از یک برند است که در ذهن مشتریان و کاربران حک میشود و در جذب مخاطب و مشتری نقش بسیار مهمی دارد. مساله مهمی که ذهن طراحان را به خود مشغول میکند انتخاب نوع طراحی لوگو است. هر لوگو از نظر طراحی انواع مختلفی دارد و هر یک بر اساس سبک خاصی پیاده سازی میشود. هر یک از این سبکها از استاندارد و یک اصل جهانی پیروی میکنند. در ادامه انواع لوگو و سبکهای مختلف را معرفی خواهیم کرد.
انواع لوگو
شما چه طراح باشید و چه کارآفرین بایستی با انواع لوگو و سبک طراحی آنها آشنا باشید. اگر انواع سبکها را بشناسید بهتر میتوانید تصمیم بگیرید که کدام سبک برای کسب و کارتان بهتر است. به عنوان یک طراح آشنایی با انواع لوگو در طراحی گرافیک به شما کمک میکند تا بتوانید اطلاعات بیشتری را به کارفرما بدهید و خواسته او را برآورده کنید. اگر شما انواع سبک لوگو را بدانید میتوانید در تمامی زمینهها و با انواع سبک طراحی لوگوهای متنوعی را طراحی کنید و رضایت کارفرمایان را جلب نمائید.
اگر شما یک کارآفرین هستید شناخت انواع لوگو و سبکهای مختلف به شما کمک میکند تا از میان لوگوهای مختلف بهترین لوگو را برای کسب و کار خود انتخاب کنید و با جذب مشتریان بیشتر حرفه خود را رونق دهید.
لوگو تایپوگرافی
در طراحی این نوع از لوگو از حروف استفاده میشود و پایه لوگو بر اساس حروف و فونتهای مختلف پیاده سازی میشود. به عنوان مثال نام یک نام تجاری یا نام یک سایت به اشکال مختلف و با استفاده از فونتهای متنوع به صورتی طراحی میشود که علاوه بر خوانا بودن جذابیت بالایی داشته باشد و در ذهن مشتریان و کاربران ماندگار شود. به عنوان مثال لوگوی گوگل که برای همه آشنا است با استفاده از نام گوگل طراحی شده است و هر حرف رنگ به خصوصی دارد.
طراحی این نوع لوگو شاید در نگاه اول بسیار ساده به نظر بیاید اما برای طراحان بسیار دشوار است که بخواهند نام یک برند را به شکلی طراحی کنند که جذابیت داشته باشد و ظاهر آن تکراری نیز نباشد.
لوگو مونوگرام
این نوع طراحی شبیه به سبک تایپوگرافی انجام میشود، با این تفاوت که در این سبک از تمام حروف برند یا نام مورد نظر استفاده نمیشود و تنها از حرف اول و یا مخفف آن عبارت استفاده میشود. معمولا هر برند یک علامت اختصاری دارند که برای طراحی لوگو استفاده میشود. به عنوان مثال شرکت LG ترکیبی از دو شرکت Lucky و GoldStar انتخاب شده و به صورت مخفف برند سازی شده است. در طراحی لوگو با استفاده از این سبک طراح باید کمی خلاقیت به خرج بدهد و یک یا دو حرف را به شکلی جذاب طراحی کند که در ذهنها حک شود.
لوگو تصویری
لوگوی تصویری بر اساس شکلی که نمادی از یک برند است طراحی میشود. برخی از برندها با استفاده از این روش نام برند تجاری خود را در ذهن مشتریان حک میکنند. به عنوان مثال شرکت اپل با استفاده از یک سیب ساده توانسته است برند خود را به تمام جهان بشناساند و هر فردی با دیدن علامت سیب به یاد برند اپل میافتد. استفاده از این روش طراحی به خلاقیت بالا و آشنایی با انواع سبکهای طراحی نیاز دارد. استفاده از یک شکل ساده برای برندسازی کار بسیار دشواری است اما بهترین شیوه طراحی محسوب میشود.
همیشه تصویر بهترین راه انتقال پیام محسوب میشود و در طراحی لوگو نیز این اصل پابرجاست. به قدری که لوگوی تصویری میتواند تاثیر گذار باشد لوگوی نوشتاری یا تایپوگرافی اثر بخشی ندارد. از دیگر شرکتهایی که این سبک طراحی برای لوگوی خود استفاده کردهاند میتوان به شرکت نایک و پوما اشاره کرد.
لوگو انتزاعی
لوگوی انتزاعی همانطور که از نامش پیداست سبک خاصی دارد و برای طراحی لوگو از ترکیب چند شکل یا حرف استفاده میشود تا بتواند نام یا مشخصه برند را به مشتری نشان دهد. لوگو انتزاعی یک تصویر زیبا از یک برند است که با استفاده از اشکال خاص و چشم نواز طراحی میشوند. مانند لوگوی شرکت پپسی که هم ترکیب رنگی زیبایی دارد و هم به شکلی طراحی شده است که خاص و منحصر به فرد است.
لوگو مسکات (Mascot)
در این لوگو شکلی از یک شخصیت مهم یا یک حیوان در لوگو استفاده میشود و این شخصیت گویی با بیننده ارتباطی عمیق برقرار میکند و نظر وی را به خود جلب میکند. به عنوان مثال لوگوی KFC با استفاده از یک چهره خندان طراحی شده است و این چهره گویی با بیننده ارتباط چشمی برقرار نموده است و لبخند وی تاثیر مثبتی بر حال بیننده دارد. در لوگوهای ایرانی نیز میتوان به لوگوی شرکت چیتوز اشاره کرد. بر روی تمامی محصولات این شرکت چهره خندان و شاداب شخصیت معروف چیتوز مشاهده میشود و همین موضوع در جذب مشتری به خصوص کودکان تاثیر بسیاری دارد.
لوگو ترکیبی
لوگوهای ترکیبی با استفاده از ترکیب سبک تایپوگرافی و تصویر طراحی میشوند. این سبک کمی دشوار است و نیاز است که تصویر انتخاب شده با نام برند به خوبی ترکیب شود تا با هم هماهنگ شوند و ظاهر زیبایی را خلق کنند. طراحی لوگو به این سبک نیازمند آشنایی با هر دو سبک تایپوگرافی و گرافیک است. به عنوان مثال برند لاکست با استفاده از ترکیب نام این برند و نماد تمساح طراحی شده است. فونت استفاده شده برای نوشتار Lacoste بسیار ساده است اما هماهنگی بسیار زیبایی میان تصویر و نوشته در این لوگو مشاهده میشود.
لوگو امبلم (Emblem)
این سبک از طراحی لوگو به این صورت است که نام تجاری و نوشتههای مربوط به یک برند در داخل یک شکل نوشته میشود. طراحی لوگو به این سبک به خلاقیت بالایی نیاز دارد و بسیار زیبا و چشم نواز است. این سبک از طراحی بسیار جذاب است و بر جذب مشتری تاثیر بسیاری دارد. از جمله برندهایی که از این سبک طراحی استفاده کردهاند میتوان به برند استارباکس اشاره کرد.
لوگو مینیمال
همان گونه که از نام این سبک پیداست لوگو مینیمال با استفاده از سادهترین اشکال و کمترین جزئیات طراحی میشود. البته اشکال و حروف استفاده شده باید با نوع کسب و کار مرتبط باشد. البته در طراحی نباید زیاده روی کرد و لوگو را خیلی ساده و مختصر طراحی کرد. نوشته و شکل که در لوگو استفاده میشود باید به طور کامل برند را معرفی کند. به عنوان مثال لوگوی نشنال جئوگرافیک با استفاده از این سبک طراحی شده است.
لوگو سه بعدی
یکی از جذابترین انواع لوگو در طراحی گرافیک، لوگو سه بعدی است. در این سبک از طراحی میتوان سبکهای مختلف را با هم ترکیب کرد و در نهایت شکل کلی طرح را به صورت سه بعدی طراحی نمود. لوگوهای سه بعدی ممکن است تنها از نوشته تشکیل شده باشد یا ترکیبی از شکل و نوشتار باشد. در هر حالت شکل کلی لوگو به صورت سه بعدی است و نیازمند خلاقیت و مهارت بالایی است. از جمله لوگوهای سه بعدی میتوان به لوگوی Universal اشاره کرد که به صورت منحنی طراحی شده است.
با طراحی لوگو، به برند خود هویت بدهید
در این بخش انواع مختلف لوگو و سبکهای طراحی گرافیک را برای شما همراهان گرامی معرفی نمودیم. همانطور که میدانید یکی از مهمترین اصول برندینگ و بازاریابی استفاده از تبلیغات صحیح و موثر است. حال با شناختی که از انواع سبکهای طراحی لوگو بدست آوردید، میتوانید بهترین سبک را برای معرفی برند و کسب و کار خود انتخاب کنید.
نظر خود را به اشتراک بگذارید